מעגל הקשבה נרטיבי - השיטה

מהו מעגל הקשבה?

שיטת מעגל הקשבה מאפשרת פיתוח הקשבה עמוקה לעצמנו ולזולת ואימוץ תקשורת מקרבת המחזקת את הדובר והמקשיב כאחד.
השיטה שמה דגש על הקשבה ללא שיפוט ובקורת, דיבור כן ואותנטי וראית האחר מתוך קבלה וכבוד.
תרגול אמנות הדיבור וההקשבה מהלב מעודד כנות, עוזר לנו בבניית דפוסי תקשורת חדשים במערכות יחסים, במשפחה, בעבודה ובקהילה ומציע כלים יעילים לפתרון עימותים ולחשיפת המעמקים של צרכי היחיד והקבוצה.
שיטת מעגל הקשבה מבוססת על הגישה הנרטיבית ומקורה בתרבות העתיקה, בה המעגל היה מרכז החיים, בתוכו זכה האדם להרגיש שייך, להיות חלק מהשלם. סיפורי החיים הם לב מעגל ההקשבה. דרכם מתגלה האינטליגנציה הקבוצתית והחיבור למשותף באנושיות שלנו.

על הסיפור הקולקטיבי כמחבר זהויות >

מעגל הקשבה - השיטה

כיצד הגיע מעגל הקשבה לישראל?

שיטת מעגל הקשבה (the way of council) פותחה בארצות הברית על ידי ג'ק צימרמן ווירג'יניה קויל מקרן Ojai והובאה לראשונה לישראל בשנת 2001 על ידי ליאון ברג וסוזנה ניטל, בתמיכת Zen peacemaker community.

תהליך ההכשרה הראשון של מנחי מעגלי הקשבה בישראל התקיים במרכז אוריאל באלוני אבא, בהנחייתם של ליאון ברג ורונית רינת.
בשנת 2003 ייסדו ליאון ורונית את עמותת מעגל ההקשבה הפועלת בשיתוף עם מרכז אוריאל להפצת מעגל ההקשבה ולהכשרת מנחים מקצועיים בשיטה בחברה הישראלית.

לתכנית הכשרת מנחי קבוצות בשיטה >

מעגל הקשבה השיטה

למי מתאימה שיטת מעגל הקשבה?

מעגלי הקשבה מהווים כלי נפלא המעודד תקשורת מלב אל לב, כנות, אותנטיות ולימוד שפה חדשה בין בני זוג המאפשרת הקשבה, הכלה, קבלה ואינטימיות.

מעגלי הקשבה מאפשרים הפחתת אלימות, הקשבה לצרכים של התלמיד והמורה ולהקניית תחושת ערך של היחיד. מרכז אוריאל, המוכר ע"י קרנות ההשתלמות ארגוני המורים, מרכז פסג"ה וקרן רש"י מציע השתלמות של מעגלי שיח והקשבה למורים, במטרה לרכוש כלים לתקשורת בין אישית וליצירת אקלים מיטבי בכיתה ובבית הספר.

מעגלי הקשבה לגיבוש צוות העובדים, לפיתוח הקשבה ותקשורת מעצימה, לקבלת החלטות, לפתרון קונפליקטים ולניהול ישיבות צוות בדרך המאפשרת הקשבה וסינרגיה בין חברי הצוות.

מעגל ההקשבה פותח מרחב להקשיב לכל הקולות, לכבד את השונה ולקבל החלטות מתוך חכמת הקבוצה.

נשים/גברים, ערבים/יהודים, דתיים/חילונים ועוד – גילוי הדומה והמשותף ויצירת משאבים חדשים לתקשורת וקבלת השונה.

לכל קבוצה

מעגל הקשבה מתאים לכל קבוצה המבקשת תהליך של מודעות והתפתחות. באמצעות ההקשבה לסיפורים המהדהדים כמראות בנפשו של המקשיב, עולות תובנות עמוקות על חייו ועל הדרך בה הוא רואה את הזולת – תהליך המאפשר לאדם טרנספורמציה וריפוי.

מעגל הקשבה הנו דרך פנימית המאפשרת העצמה אישית וכלי ייחודי להנחיית קבוצות כאחד.

מעגל הקשבה השיטה

המתודה של מעגל הקשבה

שיטת מעגל הקשבה מבוססת הן על עקרונות מתוך הפסיכולוגיה ההומניסטית הטרנס-פרסונאלית והן על דרך קבלת ההחלטות בתרבויות השבטיות בהן ישבו המנהיגים על האדמה סביב המדורה, העבירו את מקל הדיבור מאיש לרעהו וכל אחד סיפר את אשר על ליבו.

הדבור וההקשבה נעשים באמצעות ארבע כוונות בסיסיות. אנו קוראים להם "כוונות" ולא כללים מאחר ואנו רואים בהן דרך חיים. כולנו ממשיכים ללמוד ולהעמיק את התרגול בכוונות אלו במהלך כל חיינו.

ארבע הכוונות של מעגל ההקשבה:

לדבר מהלב

לדבר מהלב

לדבר מהלב פירושו להיות כנה ולומר את האמת שלך ישר מהלב , לספר את הסיפור בגוף ראשון "אני " ולא "אנחנו", אמור את מה שישרת את עצמך, את המעגל, ואת הטובה הגבוהה ביותר. דיבור מהלב פירושו גם לומר דבר בעל משמעות, עם התמקדות בגילוי אישי ולא בהתבוננות פילוסופית, סיפור ולא נאום. אנו מספרים תמיד על החוויה האישית שלנו בתוך סיטואציה מסוימת ולא מדברים על האחר או על הסיפור של האחר.

 

להקשיב מהלב – ללא שיפוט וביקורת.

מעגל הקשבה - השיטה

מידת ההצלחה של מעגל ההקשבה נקבעת במידה רבה על פי איכות ההקשבה. אנו משתדלים להביא את כל תשומת הלב אל המעגל ולהקשיב באופן מלא לדובר. כאשר ההקשבה מסורה, הדובר מרגיש מועצם – האזנה מסורה מסייעת למאזין להיות קרוב יותר לדובר. הקשבה מהלב מבקשת מאיתנו להשתחרר משיפוטיות ומדעות קדומות. היא משחררת אותנו מהצורך להגיב על הנאמר (בקול רם או בתוכנו פנימה) ומאמנת אותנו בהכלה פשוטה של הדובר ושל הסיפור.

דיבור ספונטני – מתוך הרגע הזה.

מעגל הקשבה - השיטה

אנו מנסים לא לתכנן את הסיפור שלנו מראש ולסמוך על כך שברגע הנכון יעלה הסיפור המתאים.
ביצוע "חזרות" עלול לפגוע גם בהקשבה לאחרים וגם בדיבור מהלב. כשחופשיים מהצורך לתכנן, יש יכולת לפנות מקום פנימי לקול האינטואיטיבי.
אחיזה במקל הדיבור בשקט לרגע אחד ומתן אפשרות לנוכחות המעגל ולרגע הזה לעורר את מה שרוצה להיאמר, ממוססת את הרגלי התגובה האוטומטית וההצמדות לדעות ישנות.

דיבור בהתאמה – בהתאם לזמן וגודל הקבוצה.

מעגל הקשבה - השיטה

כוונה זו היא מעשית בעיקרה והיא מזמינה אותנו לדבר בתמציתיות ובמיקוד. היא נועדה לדאוג לכך שלכל הנוכחים יהיה מספיק זמן לדבר. כאן אנו מקשיבים פנימה לסיפור העולה בנו מחד ולקבוצה ולזמן מאידך.

"השער למסתורין בשיטת מעגל ההקשבה הוא שער ההקשבה.
לא עם אוזנינו בלבד אנחנו מקשיבים בעת ישיבה במעגל ההקשבה.
אנחנו מקשיבים באותה מודעות שאיש ההר מעניק לרוח הנושבת בענפי עץ האלמון ושהאם מאזינה בה לילדה ההוגה את מילותיו הראשונות.
ככל שאנו מתקדמים בתרגול הדרך של מעגל ההקשבה, אנחנו לומדים להקשיב בלי להגיב, בלי להיות מושפעים מהעמדות הקבועות שלנו או מההקשרים המחשבתיים שלנו – להקשיב כמו ילד בן חמש המאזין לסיפור האהוב עליו לפני השינה.
כאשר אנחנו מקשיבים בדרך זו, אם האדם שמדבר מסוגל לעשות זאת באופן אותנטי, אנחנו יכולים לראות את הסיפור האמיתי, שלו או שלה, מתגלה ונפרש לפנינו.
ההשתתפות במעגל ההקשבה מלמדת אותנו כיצד לשחרר ציפיות אישיות ולהקדיש את מלוא תשומת הלב לאחרים. התרגול מעודד תגובה מתוך חמלה ומספק מקור לא אכזב לחכמה.
כאשר אנחנו מאזינים מתוך כבוד ומביעים את עצמנו בכנות ובלב פתוח – בדיבור, בשיר, בתנועה או בשתיקה – החמלה מתעוררת באופן טבעי. החכמה נובעת מהשלמות של המעגל ומגלה את עצמה בתור "האמת של המעגל". אמת זו יכולה לבוא לידי ביטוי דרך כל אחד מהמשתתפים או דרך השתיקה.
ההקשבה ל- "קול של מעגל ההקשבה" מלמדת אותנו שהידע של המעגל גדול יותר מסכום הידע של חלקיו. כאשר הקבוצה נמצאת במצב כזה של מודעות קולקטיבית, מחלוקות אינן מובילות בהכרח לקיטוב ולעוינות. ההקשבה ל- "קול של המעגל" יכולה לסייע לאנשים להתעלות מעבר לזהויות התרבותיות, האתניות והאישיות העמוקות והמושרשות ביותר.
תחושת השייכות למעגל השלם מפחיתה את הפחד והייאוש מן הבידוד והבדידות, ואי-הסכמה הופכת גשר להבנה רחבה יותר. להיות עדים למוזיקת האמת של המעגל העולה מתוך המולת הצלילים של עמדות שונות – זוהי חוויה בלתי נשכחת.
יש שתיארו זאת כאילו קולות בלתי נראים תומכים בקבוצה, כמו מעגל רוח שפוגש במרכז המשותף את מקבילו הארצי ומנחה אותו לכיוון של הבנה הדדית רחבה יותר ופעולה נכונה. תחושת השלמות הזו מנפצת את האשליה שאנחנו פרטים נפרדים זה מזה המתקיימים בגבולות הגוף שלנו בלבד.
עוצמת תחושת האחדות והשלמות המורגשת תוך כדי מעגל ההקשבה יכולה להיות מדהימה, מכיוון שרק לעיתים רחוקות אנחנו מרגישים את התלות ההדדית בצורה כל כך מוחשית".