חכמת המעגל

מאת ורד אלון (בוגרת הלב השומע)

אולי כל הקיום האנושי הוא מאבק על אוזן קשבת
מעגל ההקשבה בנוי משני רבדים, הרובד החיצוני הנראה לעין והרובד ואגדאלין פאטאן הפנימי הסמוי מהעין, אשר מתרחש בפנימיותו של האדם היושב במעגל.

שני הרבדים ביחד יוצרים את התבנית אשר מאפשרת לחכמת המעגל להתיישב בו, להנכיח את עצמה, וליצור את הקסם.

בניית הרובד החיצוני:

1.סידור החלל: הכיסאות בצורת מעגל, בגובה שווה. יצירת מרכז המעגל.
2.כללי המעגל:
א.המשתתפים יושבים במעגל בישיבה שוויונית.
ב.כל אחד מדבר בתורו כשמגיע חפץ הדיבור.
ג.לא שוללים אחד את דעתו של השני.

יישומם של כללים אלו נראה לעין והם אשר יוצרים את התבנית הראשונית המאפשרת לאנרגיה של חיבור, שוויוניות , הקשבה, סדר, הרמוניה להיות נוכחת במעגל.

בניית הרובד הפנימי:

ארבע הכוונות- קיימות ארבע כוונות אשר עוזרות לכוון את האדם היושב במעגל לפנות מקום בתוכו לחכמת המעגל להיות נוכחת. הכוונות עוזרות לאדם לכוון את מחשבתו את כוונתו לפתיחת הלב שלו ושל שאר משתתפי המעגל. השפעתו של כל משתתף על המעגל הינה עצומה.

ארבע הכוונות הן:

דיבור מהלב, הקשבה מהלב, דיבור ספונטני ודיבור בהתאמה

ביומיום, איננו רגילים ומיומנים בהקשבה. מצד אחד, רובנו חווינו מעט פעמים בהן הקשבנו באמת או שהקשיבו לנו. ומצד שני, את רובנו מעולם לא חינכו אותנו או לימדו אותנו כיצד מקשיבים ומה החשיבות של ההקשבה.

כללי המעגל החיצוניים והפנימיים מאפשרים ליצור את המרחב להקשבה בקרב המשתתפים במעגל, הם מכניסים אותנו בקלות ובטבעיות יחסית, לתדר של הקשבה. מחקרים בנושא ההקשבה  מציינים את ההשפעה הגדולה של ההקשבה על האדם.

לדוגמא חמישה ציטוטים של חוקרים בנושא ההקשבה:

רוג'רס ורוטליסברגר (1952): "אם  אני אצליח להקשיב למה שהוא אומר לי. אם אני אצליח להבין כיצד זה נראה בעיניו, אם אבין את המשמעות האישית של זה בעיניו, אם אצליח לחוש את הטעמים הרגשיים שזה יוצר בו – אז אני אשחרר כוחות חזקים של שינוי בתוכו"

בובר (1982): "הקשבה דורשת ריכוז ותשומת לב, כדי שנוכל לשמוע את הדבר שהאחר מביע, בין אם הוא מביע אותו במילים ובין אם הוא מביע אותו בין המלים ומעבר להן. באמצעות תשומת לב כזו, אנו מתחילים לחוש את התנועה שבחייו הפנימיים של האחר. ההקשבה מאפשרת לאחר לבוא לידי דיבור, למצוא את קולו העצמי. הקשבה אמתית היא כזו שמאפשרת להיבט חבוי של עצמיותו של הדובר להתגלות."

רוג'רס ורוטליסברגר (1968):" לכולנו יש צורך טבעי לשפוט, למדוד ולהסכים, או לא להסכים עם הצהרה של מישהו אחר. הדחף שלנו לשפוט ולבחון כל הצהרה בעלת משמעות רגשית של האחר, מתוך נקודת המבט הרגשית האישית שלנו, חוסם את התקשורת  הבן אישית.   במידה ואנשים ילמדו להקשיב בהבנה, הם יקלו על הצורך שלהם לבחון ולשפוט את  האחר. שיפוט האחר הינו המכשול העיקרי בתקשורת טובה. הקשבה ללא שיפוט, משפרת בצורה משמעותית את התקשורת עם האחר".

מתוך ההקדמה של עבודת החקר של גיא יצחקוב (2015):" כאשר אנשים מקשיבים היטב הם גורמים למדברים לחלוק יותר סיפורים מעניינים ובנויים היטב. אדם המקשיב היטב מעלה את איכות המלל של המדבר. הבעות הפנים המשתנות של המקשיב, כמו חיוך לעומת פרצוף זועף משנות את הסיפור של המדבר מסיפור מופשט למוחשי".

גיא יצחקוב (2015): "אדם אשר נוהג להקשיב בתשומת לב וללא שיפוט, יגרום לדובר להרגיש בטוח ויפיג לדובר את חרדת הביקורתיות".

המיוחד במעגל הוא שההקשבה נעשית לא רק ע"י אדם אחד אלא ע"י מעגל שלם של אנשים המקשיבים אחד לשני. לכן בוודאי הקשבה זו יוצרת השפעה עם איכויות חדשות גם למקשיב וגם לאדם שמקשיבים לו.

החוקר לוין (1994) מתאר את ההקשבה בקבוצה כך: "הדיאלוג הקבוצתי הינו זרימה חופשית של משמעות דרך הקבוצה, המאפשרת לקבוצה לגלות תובנות שלא היו מושגות באופן אינדיבידואלי. הליבה של הדיאלוג הקבוצתי, הינה הקשבה קולקטיבית דרך הרוח (spirit). ז"א, קבוצה של אנשים המקשיבים ( מצד אחד כל אחד עם עצמו), בפתיחות לרעיונות של האחר. לשם כך הם מרוקנים עצמם, כדי ליצור כלי מעוצב ומוחזק ע"י כוח ההקשבה הקולקטיבי. כלי זה מכיל את הרוח הקולקטיבית. חוכמה, תובנה, שינוי ופעולה מגיעים לא כתוצאה מחשיבה טובה יותר, בדיקות או אסטרטגיות. אלא משחרור העצמי, קבלה והקשבה. הפעולה של שחרור קולקטיבי מהעצמי, יוצר כלי גדול יותר של אפשרויות לקבל, זה רותם  כוח קולקטיבי בדרך אשר שום שיתוף אחר, אפילו בדרכים האידיאליות ביותר של יחסי אנוש לא יכולים לעשות".

לוין מזכיר בקטע זה, פעולה מעניינת אשר הוא קורא לה, "שחרור מהעצמי". כוונות המעגל (לפי תפיסתי), מנסות לכוון אותנו במידת האפשר להשתחרר מהעצמי ולפנות מקום (ליצור כלי) להקשבה לאחר. הוא טוען שכאשר פעולה זאת נעשית בצורה קולקטיבית, זה יוצר כלי גדול יותר, המוחזק ע"י כוח ההקשבה של הקבוצה. כוח זה, מאפשר לרוח הקולקטיבית להתגלות. במילים של המעגל- הוא מאפשר לחכמת המעגל להתגלות.

ואסיים במילותיו של קרל רוג'רס על הצורך בחינוך להקשבה:

"אומנם באוניברסיטה מלמדים את הסטודנטים להעריך ולקבל דעות השונות משלהם. אולם מעט נעשה כדי ללמדם כיצד לעשות זאת גם בתקשורת בין אישית. מלמדים את הסטודנטים להיות הגיוניים וברורים, אבל אף אחד לא עוזר להם ללמוד להקשיב במיומנות.

המחסום הגדול ביותר בין שני אנשים, הוא אי יכולת שלהם להקשיב האחד לשני בצורה אינטליגנטית, מבינה ו מיומנת. חוסר ההקשבה בעולם המודרני הינו נפוץ ומזעזע.

ראוי שנעשה מאמצים גדולים לחנך אנשים בתקשורת אפקטיבית, זה אומר, ללמד אנשים כיצד להקשיב"