קשיבות בחינוך

יצירת מודל של "בית ספר קשוב" כקהילה משולשת : תלמידים - מורים - הורים


מודל של בי"ס בו מתקיימים מעגלי שיח והקשבה בין התלמידים המורים וההורים .
מתוך תפיסה זו אנו מציעים עבודה בשלבים. 

 שלבי התכנית קשיבות בחינוך- "בית ספר קשוב"

  • סדנת חשיפה לצוות מורי בית הספר 
  • השתלמות מקצועית לצוות המורים -   30 שעות - מוכר ע"י קרן רש"י ומרכזי פסג"ה
  • הטמעת השיטה בכיתות בית הספר ע"י הצוות שהוכשר, בליווי מקצועי רצוף
  • מעגלים לקבוצות הורים המעוניינים לקחת חלק בפרויקט 

              

                 

קשיבות בחינוך- מעגלי שיח בכיתה עם תלמידים - איך זה מתרחש?

המשתתפים במעגל מדברים עם חפץ דיבור המשמש כסימבול מי הדובר - החפץ עובר במעגל וכל אדם משתף על הנושא המוצג בהתאם לכמה כללים דרכם אנו לומדים איך להקשיב באופן עמוק לזולת ולנהל תקשורת מקרבת המחזקת את הדובר והמקשיב כאחד.

הן הדובר והן המקשיבים משוחררים כאן מהצורך להביע דעה, להגיב, לשפוט או להסכים. כל חבר היושב במעגל מביא איתו חלק של האמת למעגל - חלק שהוא חשוב כשלעצמו - אולם הוא מהווה רק חלק מהתמונה הגדולה. כך מובאת האמת שלנו ללא היצמדות והיא מתחברת לאמת הגדולה יותר של המעגל.

המעגל מאפשר פלטפורמה להעברת תחומי דעת שונים, לקבלת החלטות, לפתרון קונפליקטים, לאימוץ דרך המעגל כ-"שפה" בית ספרית בשעורים השונים ובפעילות החברתית.

השיטה מבוססת על הגישה הנרטיבית של סיפורי חיים דרכם ניתן להתחבר למקום בסיסי באנושיות שלנו. 
הכרת הנרטיב של האחר משמעה הכרה בקיומו והקשבה ל"סיפור שלו", הכרה זו מפחיתה אלימות ונוסכת תחושת ביטחון ושייכות.
השיטה מתכתבת עם פרקטיקות "רכות" נוספות כגן: מיינדפולנס- mindfulness  גישור, דמיון מודרך ועוד. 

"אויב הוא מישהו שטרם שמענו את הסיפור שלו".

כששומעים את הסיפורים, כשפוגשים את לבו של האחר, מגלים עד כמה אנו דומים ושותפים בחוויה האנושית.

במעגל מגלים, באמצעות חכמת הלב כי "האחר הוא אני".
 

להרחבה על השיטה                 

קשיבות בחינוך
קשיבות בחינוך
קשיבות בחינוך
המורות בבית ספר כרמל בנצרת שעברו את ההשתלמות מספרות:
"ילדים שהיו בעייתיים, פתאום קיבלו מקום בחברה והפכו להיות יותר רגועים, האלימות פחתה"
"המורות נפתחו ונוצר קשר טוב יותר בין התלמידים למורים"
"בהתחלה המורות היו בהתנגדות למעגל והיום הן לא מוכנות לוותר, הן משתמשות במעגל גם ללימוד וגם לגיבוש הכיתה.
"יכולת הביטוי בכתב ובע"פ השתפרה בעקבות המעגל"
"הילדים משתפים שיכולת הריכוז שלהם בלמידה השתפרה מכיוון שהם יודעים שיש זמן ומקום לשתף בדברים ש מעיקים עליהם ואז יש יותר פניות ללמידה."
"ההורים מספרים שהילדים מבקשים מהם לקיים מעגל עם המשפחה והאווירה בבית השתנתה..."

מעגלי הקשבה מאפשרים:

  • הטמעת כבוד הדדי, הקשבה ותרבות דיון.
  • חיזוק תחושת השייכות למעגלי הזהות השונים: כיתה, משפחה, יישוב, מדינה.
  • יצירת אווירה של שותפות בין התלמידים ובין המורים לתלמידים.
  • שיפור יכולת  ביטוי הרגשות, של התלמידים בסביבה תומכת ומקשיבה.
  • תמיכה בגיבוש הזהות וחיזוק הדימוי העצמי.
  • יצירת אמפתיה, קבלת השונה והעמקת היכולת לשיתופי פעולה.


דרך המעגל מעצימה הערכה עצמית, מלמדת כישורי חיים ומאפשרת לתלמידים להתמודד נכונה עם אתגרי החיים.

 

במחקר שנעשה בארה"ב עבור אוהיי, ארגון האם בארה"ב, הוכח שאצל תלמידים המשתתפים לפחות במעגל אחד בשבוע, רמת האלימות ירדה ורמת הציונים עלתה בהתמדה תוך יצירת איכות חדשה של תקשורת בין התלמידים והקהילה הסובבת אותם. התלמידים לומדים לתת אמון זה בזה, לפתח אחריות המתחלקת בין חברי הקבוצה, לדון בנושאים מתוך גישות שונות ולגבש יחד החלטות משותפות.

לשיטת מעגל ההקשבה יש תוצאות מרתקות במפגש עם תלמידי בתי הספר, בכיתות רגילות ובכתות מיוחדות לתלמידים עם בעיות למידה ובעיות של קשב והתנהגות.
תלמיד שנדרש בבית הספר להקשיב, ולרוב מבלי להיות במעמד של מי שמקשיבים לו, מקבל במעגל ההקשבה את מטה הדיבור לידיו, הוא הדובר, הכול מאזינים לו כשווים, והוא במרכז.
כמו כן, התלמיד לומד להקשיב לחבריו באופן מעמיק, סובלני ופחות שיפוטי. למיומנויות אלה של הקשבה ודיבור מהלב יש את הפוטנציאל להשפיע לטוב על חיי היומיום, ולאפשר אוירה שלווה, תוך פתרון קונפליקטים ללא אלימות.

 


קשיבות בחינוך
קשיבות בחינוך
קשיבות בחינוך
Tivonet