הטמעת מעגלי שיח והקשבה בבית הספר מאפשרת:
מעגלי הקשבה בחדר המורים:
1. העמקת הקשר האישי וגיבוש הצוות- יצירת אקלים מיטבי בחדר המורים
2. רכישת כלים לשיפור התקשורת הבין אישית
3. תרגול ופיתוח הקשבה עמוקה לעצמנו ולסובב אותנו
4. ניהול ישיבות וקבלת החלטות בדרך קשובה ואפקטיבית יותר
5. יצירת קהילה הנותנת מקום, הערכה וקול לכל חבר בקבוצה
6. ניהול עימותים והקשבה ללא שיפוט וביקורת.
במעגלי הקשבה בכיתה ובבית ספר:
1. יצירת אקלים מיטבי בכיתה ואווירה בית ספרית תומכת ומקבלת
2. חיזוק תחושת השייכות והערך העצמי
3. הטמעת כבוד הדדי, הקשבה ורכישת כלי לפתרון קונפליקטים
4. הפחתת ניכור ואלימות כתוצאה משיפור האקלים החינוכי בבית הספר.
5. יצירת אווירה של שותפות בין התלמידים ובין המורים לתלמידים.
6. שיפור יכולת ביטוי הרגשות, בסביבה תומכת ומקשיבה.
7. יצירת אמפטיה, קבלת השונה והעמקת היכולת לשיתופי פעולה
8. לימוד כישורי חיים שיאפשרו לתלמידים להתמודד נכון עם אתגרי החיים.
סרטון וידאו בו המורים מספרים כיצד המעגל השפיע על בית הספר.
מרכז אוריאל מציע:
יצירת מודל של "בית ספר קשוב" כקהילה משולשת : תלמידים - מורים - הורים
מודל של בי"ס בו מתקיימים מעגלי שיח והקשבה בין התלמידים המורים וההורים .
מתוך תפיסה זו אנו מציעים עבודה בשלבים.
שלבי התכנית "בית ספר קשוב"
- פגישה עם המנהלת או סדנת חשיפה לצוות מורי בית הספר
- השתלמות מקצועית לצוות המורים - 30 שעות
- הטמעת השיטה בכיתות בית הספר ע"י הצוות שהוכשר, בליווי מקצועי רצוף
- מעגלים לקבוצות הורים המעוניינים לקחת חלק בפרויקט
בהשתלמות יעבור הצוות החינוכי תהליך של גיבוש והעצמה אישית וירכוש כלים ליישום מעגלי ההקשבה בכיתות ליצירת אקלים כיתתי מיטבי.
ההשתלמות מוכרת ע"י ארגוני המורים ומרכזי פס"גה ומהווה נדבך משלים לתכניות השונות
לטיפוח אקלים בית ספרי, דיאלוג מורה-תלמיד, הפחתת אלימות וכישורי חיים. ההשתלמות מומלצת למחנכי כיתה,יועצות חינוכיות,מורים לחינוך מיוחד ורכזים חברתיים.
מה קורה בכיתות בעקבות המעגלים עם הילדים ?
המורות בבית ספר כרמל בנצרת שעברו את ההשתלמות מספרות:
"ילדים שהיו בעייתיים, פתאום קיבלו מקום בחברה והפכו להיות יותר רגועים, האלימות פחתה"
"המורות נפתחו ונוצר קשר טוב יותר בין התלמידים למורים"
"בהתחלה המורות היו בהתנגדות למעגל והיום הן לא מוכנות לוותר, הן משתמשות במעגל גם ללימוד וגם לגיבוש הכיתה.
"יכולת הביטוי בכתב ובע"פ השתפרה בעקבות המעגל"
"הילדים משתפים שיכולת הריכוז שלהם בלמידה השתפרה מכיוון שהם יודעים שיש זמן ומקום לשתף בדברים ש מעיקים עליהם ואז יש יותר פניות ללמידה."
"ההורים מספרים שהילדים מבקשים מהם לקיים מעגל עם המשפחה והאווירה בבית השתנתה..."